اجلاس روسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی

 | تاریخ ارسال: 1402/6/22 | 
در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی روزهای ۲۰ و ۲۱ شهریورماه در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران حضور یافتند تا درباره مسائل مختلف در زمینه آغاز سال تحصیلی تبادل نظر کنند.
در روز اول این اجلاس( ۲۰ شهریور) حسن زمانیان رئیس سازمان پژوهش‌های صنعتی ایران درباره چالش‌های آموزش عالی در سال گذشته به دو چالش اشاره کرد و گفت: چالش اول بازگشایی دانشگاه‌ها پس از کرونا بود که این چالش با موفقیت پشت سر گذاشته شد و دومین چالش هجمه دشمن به دانشگاه‌ها با حربه اغتشاشات بود و این چالش را هم با موفقیت گذراندیم.
وی افزود: مقدمات تاسیس ۲ پژوهشکده نیازمحور در سازمان پژوهش‌ها انجام شده است. نخست پژوهشکده شیمی دارویی که هدف از آن تولید داروهایی است که به دلیل تحریم‌ها در دسترس مردم نیست. نخستین دستاورد این پژوهشکده تولید داروی هپارین است. پژوهشکده دوم در زمینه عناصر معدنی فعالیت می‌کند و هدف از آن جلوگیری از خام‌فروشی عناصر معدنی است.
سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت نیز در این اجلاس سخنرانی کرد، خلجی گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که نیاز است به آن توجه داشته باشیم، حوزه رسانه است. اگر نتوانیم درست روایتگری کنیم، ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ روایت می‌کنند. در ایامی  قرار گرفته‌ایم که می‌بینیم، ادعای کذبی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به صورت پرحجم روایت می‌کنند تا این روایت باورپذیر شود و کاملاً هم هدف‌شان روشن است.
وی اضافه کرد: دولت بزرگ‌ترین تولیدکننده خبر است. به عنوان مثال اگر دولت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از فضای خبری حذف کنیم، چیزی برای خبر باقی نمی‌ماند و دولت بیشترین سهم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در تبادل اطلاعات و ارتباطات برعهده دارد. مقام معظم رهبری بحث امید را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نقطه تمرکز خودشان مطرح می‌کنند و دولت باید بتواند امید مردم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ناامید نکند. راهبرد اصلی دشمن عصبانی کردن مردم است و ضروری است تلاش کنیم در مقابل نقطه‌ای که دشمن هدف‌گذاری کرده، با ایمان و امید در مقابل این هدف‌گذاری بایستیم.
پیمان صالحی معاون پژوهشی وزیر علوم نیز با بیان اینکه یکی از اولویت‌های جدی ما افزایش رتبه کشور در زمینه مقالات علوم انسانی است، گفت: بیشترین تعداد مقالات ما در حوزه علوم انسانی، اجتماعی و علوم اسلامی است؛ در زمینه مجلات علمی، ۱۴۹۰ مجله در کشور داریم که بیشترین تعداد مجله در حوزه علوم انسانی با بیش از ۸۰۰ مجله است اما تعداد مقالات بین‌المللی ایران در حوزه بین‌الملل کم است.
به گفته وی، حفظ رشد علمی کشور از فرمایشات مقام معظم رهبری بوده است که همه ما باید برای تحقق این دستور تلاش کنیم.
محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم پس از صحبت‌هایی با رؤسای دانشگاه و بیان توصیه‌هایی به آن‌ها درباره فراهم آوردن آغاز سال تحصیلی خوش برای دانشجویان گفت: شورایعالی انقلاب فرهنگی درباره آمایش آموزش عالی مصوبه‌ای در ۹ بند دارد، ما هم تلاش می‌کنیم که به مرور طرح آمایش را ساماندهی کرده و انجام دهیم، برخی اقدامات پیش‌بینی‌هایی لازم دارد به عنوان مثال وقتی لازم است که رشته جدیدی تأسیس شود نیاز به برنامه‌های جدید دارد و باید زیرساخت‌های جدید و اعضای هیأت علمی داشته باشیم.
وی افزود: ما باید تا جایی که امکان دارد آمایش را به گونه‌ای انجام دهیم که از ظرفیت‌ها استفاده کرده و یک هم‌افزایی داشته باشیم، به طور کلی بحث آمایش را به صورت استانی و از طریق کارگروه‌های استان‌ها پیگیری می‌کنیم، از این به بعد رشته‌های تکراری تأسیس نمی‌شود و تلاش میکنیم بهره‌وری بالا رود.
وزیر علوم درباره آغاز سال تحصیلی جدید هم گفت: با توجه به این‌که اول مهرماه تعطیل است آغاز سال تحصیلی برای دانشگاه‌ها از سوم مهرماه خواهد بود، البته برای ورودی‌های جدید دوره کارشناسی به‌دلیل این‌که دانشجو معلمانی که از طریق آموزش‌وپرورش قرار است پذیرفته شوند، چند برابر اضافه می‌شوند و بحث صلاحیت‌های علمی و مصاحبه علمی و گزینشی آنها مطرح است مجبور بودیم فرصتی به آن‌ها بدهیم تا آموزش‌وپرورش فرصت این مصاحبه علمی را داشته باشد.
ایشان افزود: همچنین امسال آزمون پذیرش دانشجویان نیز در دو نوبت انجام شد و برای اولین‌بار تأثیر قطعی معدل را داشتیم و این اطلاعات باید از طریق آموزش‌وپرورش به سازمان سنجش ارسال می‌شد بنابراین ورودی‌های جدید را از هفته سوم مهرماه پذیرش خواهیم کرد.
زلفی‌گل با بیان اینکه در سال جدید سعی می‌کنیم برنامه‌های هنری و فرهنگی برای اوقات فراغت دانشجویان داشته باشیم، اظهار داشت: من قول می‌دهم که تمام تلاشم را انجام دهم تا عزیزان دانشجو در کمال امنیت ، آرامش و آسایش بتوانند فعالیت‌های علمی ،فرهنگی، ورزشی و هنری خود را پیگیری کنند.
قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزیر علوم در این نشست خبری در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره تحول در نحوه پذیرش دانشگاه‌ها، گفت: در ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا حکمرانی آموزشی به صورت استاد محوری حاکم است، اما ما حکمرانی آموزشی خودمان را داریم، برنامه شاگردپروری از زمان قدیم در ایران بوده است و توسعه علوم جهان از ایران شروع شده است، حتی پایه حکمرانی آموزشی در دانشگاه‌های معتبر جهان از دانشگاه جندی شاپور بوده است.
وی با بیان اینکه این حکمرانی آموزشی به صورت استاد محوری، برنامه محوری و شاگردپروری است، عنوان کرد: ما این موضوع را با عنوان «دانشگاه حکمت بنیان» اجرا می‌کنیم و تفاوت این دانشگاه با دانشگاه‌های جهان در اخلاق محوری است، مانند ابن سینا که یک حکیم بود
معاون آموزشی وزیر علوم عنوان کرد: در پنج سال آینده طرح حکمرانی آموزشی در دانشگاه‌های ایران هم انجام می‌شود که نوع پذیرش دانشجو در این دانشگاه‌ها تغییر می‌کند و به روش استاد محوری انجام می‌شود و برنامه محوری اساس کار اساتید خواهد بود؛ آیین نامه‌های دانشگاه‌ها در حوزه‌های مختلف نیز تغییر می‌کند.
در ادامه رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره احتمال تغییر در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ گفت: اگر تغییراتی در آزمون سراسری ۱۴۰۳ باشد، تغییرات جزئی است که به زودی اعلام می‌کنیم، اما به طور کلی تغییرات به این صورت است که سوابق تحصیلی تاثیر ۵۰ درصدی خواهد شد و داوطلبان سه نوبت برای ترمیم معدل مهلت دارند، نوبت اول کنکور در اردیبهشت ۱۴۰۳ و نوبت دوم در تیرماه سال آینده برگزار می‌شود.
علی خطیبی معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزیر علوم یک خبر خوش برای مسؤولان دانشگاه داشت، گفت: اعتبارات تعمیر و تجهیز دانشگاه‌ها تا آخر ماه آینده به دانشگاه‌ها پرداخت می‌شود.
وی افزود: این امر به منظور آماده سازی دانشگاه ها برای بازگشایی و ارائه تسهیلات به دانشجویان انجام می‌شود و خبر خوشی برای مسؤولان و دانشگاهیان است.
ایشان پیش از این هم گفته بود: بنابر درخواست وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و با موافقت رهبر معظم انقلاب مبنی بر برداشت مبلغی از صندوق توسعه ملی برای تجهیز آزمایشگاه‌ها، مقرر شد مبلغ ۱۰۰ میلیون یورو برای تجهیز آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه‌ها اختصاص پیدا کند که در حال حاضر ما در فرایند اجرای این امر هستیم.
میثم یاری مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور جوانان و نخبگان نیز در حاشیه اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها به تشریح جزئیات طرح سرباز پژوهشگر و فناور دوره پسادکتری پرداخت و گفت: این طرح در راستای پاسخ به تدابیر و فرامین مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از توانایی‌های فکری و تخصصی مشمولان دارای تحصیلات عالیه دانشگاهی در دوره فعالیت خدمت وظیفه عمومی از طرف مشاور جوانان و نخبگان وزیر علوم و تحقیقات و فناوری پیشنهاد شده است.
وی گفت: طرح سرباز پژوهشگر و فناور دوره پسادکتری که با نام امریه پسا دکتری نیز معرفی شده است، طرحی است که جامعه هدف و مشمولان آن دانش آموختگان مقطع دکتری تخصصی (PHD) داخل و خارج از کشور مشمول وظیفه عمومی و فاقد غیبت هستند که خوشبختانه با پیگیری‌های مداوم وزارت علوم و زحمات و همکاری‌ها و هماهنگی‌های صورت گرفته از طرف ستاد کل نیروهای مسلح، مقام معظم رهبری با اختصاص ۵۰۰ سویه برای این موضوع موافقت کردند.
رضا صابری معاون حقوقی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز گفت: در بند الف ماده ۹۶ برنامه هفتم توسعه بودجه دانشگاه‌ها مطرح شده و این یک سیاست گذاری جدید در بودجه دانشگاه‌ها است و اگر این بند در صحن مجلس رأی بیاورد، تحولی در بودجه دانشگاه‌ها است و بودجه سال آینده به عنوان مبنای برنامه هفتم مطرح می شود. وی افزود: در بند الف ماده ۹۲ آمده است که علاوه بر بودجه دانشگاه‌ها باید ۱۵ درصد بودجه پژوهشی و پنج درصد بودجه فرهنگی به دانشگاه‌ها بدهیم.
وی گفت: از روسای دانشگاه‌ها می‌خواهیم در زمینه فروش املاک و پرداخت بدهی‌ها از ظرفیت خوبی که در بودجه لحاظ شده است استفاده کنند.
هاشم داداش‌پور رئیس سازمان امور دانشجویان نیز در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها به میان خبرنگاران آمد و گفت: بیش از ۱۰ روز دیگر شاهد بازگشایی دانشگاه‌های کشور خواهیم بود، بعد از یک سال پر افت و خیز با وجود تلاش‌های مضاعفی که توسط رؤسای دانشگاه‌ها اتفاق افتاد، بعضا به خاطر شرایط خاصی که کشور با آن مواجه بود با کمبودهایی هم مواجه شدیم.
وی افزود: با تلاش‌هایی در آخر سال هم توسط دولت و هم وزیر علوم رخ داد بخشی از کمبودها و مشکلات دانشگاه‌ها حل شد اما کماکان در برخی از مسائل دانشگاه‌ها با مشکل مواجه هستیم که یکی از این مشکلات نیز یک ابر چالش با عنوان کمبود منابع مالی است.
همچنین محمد حسن‌زاده رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران در اجلاس روسای دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری در سخنرانی خود با عنوان «جایگاه دانشگاه‌های ایران در نظام‌های فراگیر رتبه‌بندی»، ضمن تاکید بر اهمیت رتبه‌بندی در مقایسه جهانی و ملی عملکرد دانشگاه‌ها و کاربردهای متنوع آن در سیاستگذاری، روند حضور دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ایران در سال‌های گذشته در رتبه‌بندی‌های جهانی را تبیین کرد.




CAPTCHA

دفعات مشاهده: 3131 بار   |   دفعات چاپ: 155 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر